Tuhlaajapoika
Isän Idea – UT2 – Jeesus opettaa – Tuhlaajapoika
1. Raamatunkohta
Luuk. 15: 11–24
Pointti: Isä ottaa vastaan.
2. Ydinopetus
Vertaus tuhlaajapojasta on Jeesuksen tunnetuimpia vertauksia. Jeesus opettaa, että Jumala ottaa aina vastaan katuvan ihmisen, on tämä sitten tehnyt millaista syntiä hyvänsä.
Jumala antoi Mooseksen kautta kansalleen 10 käskyä, joista neljäs kuuluu: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Vanhassa testamentissa Sananlaskujen kirjassa varoitetaan holtittomasta elämästä ja kehotetaan kunnioittamaan vanhempia (esim. Sananl. 23: 19–25). Toisaalta Vanhassa testamentissa on myös useita lupauksia siitä, miten Jumala armahtaa katuvaa syntistä ja ottaa tämän takaisin luokseen (esim. Jes. 55: 7).
Ihminen luulee usein löytävänsä onnen rikkaudesta ja huvittelusta, mutta ennen pitkää ne osoittautuvat tyhjiksi ja lyhytaikaisiksi. Oikea onni löytyy vain Jumalan luota, elämästä hänen yhteydessään. Siinäkin elämässä voi olla mukana rikkautta ja huveja, mutta niistä ei ole tehty elämän koko sisältöä eikä niiden tavoittelusta elämän tärkeintä asiaa.
Jokainen ihminen on tuhlaajapojan asemassa: kaikki me olemme syntisiä jo syntyessämme ja usein käännämme Jumalalle selkämme ja kuvittelemme pärjäävämme yksin. Tuhlaajapoika-vertauksen syvin opetus onkin paitsi Jumalan ehdoton rakkaus, myös se, että – toisin kuin nykyään usein opetetaan – ihminen ei pärjää omillaan, vaan tarvitsee elämässään Jumalan apua ja huolenpitoa.
3. Taustaa, termejä, sanaselityksiä
Tuhlaajapoika
Tuhlaajapoikaa voisi kutsua myös ”kadonneeksi” tai ”hukkaan joutuneeksi” pojaksi. Tuhlaajapoikavertausta edeltää muitakin Jeesuksen opetuksia, joissa hän kertoo vertauskuvin siitä, miten Jumala etsii kadonnutta ihmistä (vertaukset kadonneesta lampaasta ja kadonneesta hopearahasta). Vertaus jatkuu kertomuksella pojan isostaveljestä. Kertomuksen isä kuvaa Jumalaa ja poika syntistä ihmistä.
Sikopaimen
Sika oli juutalaisille saastainen eläin. Sen lihaa ei syöty, eli juutalaiset eivät myöskään kasvattaneet sikoja. Tuhlaajapoika koki kaksinkertaisen nöyryytyksen sikopaimeneksi ryhtyessään: hän joutui työskentelemään vierasuskoisen isännän alaisuudessa saastaisten eläinten kanssa.
Isä juoksi poikaa vastaan
Arvokkaat miehet, jollainen tuhlaajapojan isä omaisuutensa perusteella oli, eivät koskaan juosseet. Se, että isä juoksee poikaa vastaan, osoittaa aivan erityistä rakkautta ja ilahtumista.
Sormus ja kengät
Se, että isä käski laittaa sormuksen vieraalta maalta palanneen poikansa sormeen, oli osoitus täysivaltaisesta arvoasemasta. Kenkiä käyttivät vain vapaat miehet – orjat kulkivat avojaloin. Hienojen vaatteiden lisäksi nämä kaksi merkkiä osoittavat, että isä teki aivan päinvastoin, kuin poika olisi olettanut sanoessaan, ettei ole enää sen arvoinen, että häntä kutsuttaisiin isänsä pojaksi.
4. Raamatunkohtaan tutustuminen / opetuksen havainnollistaminen
Tyhjä tuoli
Tuoli asetetaan nuorten eteen, kaikkien näkyville. Ohjaaja pyytää yhtä vapaaehtoista istumaan tuolille, kasvot muihin päin. Ohjaaja antaa tuolissa istujalle roolin, joko tuhlaajapoika, isä, isän palkkalainen tai vierasmaalainen mies, jonka palveluksessa poika oli. Muut saavat haastatella ko. henkilöä esittämällä vuorollaan kysymyksiä tälle. Ohjaajan kannattaa myös miettiä muutama kysymys, joiden kautta raamatunkohdan sanoma tulee selkeästi esiin. Haastattelu voidaan toistaa useammankin kerran, ainakin niin, että kaikki em. henkilöt tulee haastateltua.
Postikortti
Jokainen kirjoittaa postikortin tuhlaajapojalle, joka on lähtenyt vieraalle maalle. Korttiin voidaan myös piirtää kuva. Kaikkien korttien tekstit luetaan ääneen. Vaihtoehtoisesti jokainen kirjoittaa kännykällään tekstarin, joka luetaan myös ääneen.
5. Askartelu, leikki, tehtävä
Näytelmä nykyajassa
Mietitään n. viiden hengen ryhmissä, millainen vastaava tilanne voisi nykypäivänä olla. Miksi poika haluaisi lähteä kotoaan ja minne hän menisi? Millaisia olisivat vaikeudet, joita hän kohtaisi? Millä tavalla hän matkustaisi? Mikä saisi hänet palaamaan? Mikä osoittaisi sen, että isä ottaisi hänet iloisena vastaan? Näytellään tilanteet. Rooleissa ainakin isä ja poika, muut roolit voi keksiä tilanteen mukaan.
Etusivun juttu
Valitaan yksi tuhlaajapoikakertomuksen kohta, josta tehdään A3- kokoiselle paperille etusivun juttu kohulehteen. Malliksi voi laittaa näkyviin muutaman oikean iltapäivälehden kannen. Aiheina voivat olla esim. pojan lähtö kotoa, hänen elämänsä vieraalla maalla, pojan kohtelu työpaikallaan, pojan paluu kotiin. Lehdelle voi myös keksiä nimen. Valmiit etusivut laitetaan kaikkien nähtäville (leirillä ne voi laittaa esim. leirikioskin tms. seinälle).
6. Yhdessä pohdittavaksi
- Oletko itse joskus suunnitellut lähteväsi kotoa? Jos, niin miksi?
- Oliko tuhlaajapojan kotona asiat hyvin vai huonosti? Mikä hänellä olisi voinut olla huonosti?
- Miksi isä ei pakottanut häntä jäämään kotiin?
- Mihin luulet hänen tuhlanneen rahansa? Millaisiin asioihin nykyään tuhlataan rahaa, jos mennään huvittelemaan?
- Milloin poika alkoi kaivata kotiin?
- Mistä huomaat, että isä oli odottanut poikaa?
- Miltä sinusta olisi tuntunut, jos olisit tullut kotiin samanlaiselta reissulta kuin tuhlaajapoika, ja sinut olisi otettu iloisesti vastaan?
- Kuka tässä vertauksessa on Jumala? Ketä tuhlaajapoika kuvaa?
- Milloin sinä voit mennä Jumalan luokse? Mitä hän ajattelee sinusta, kun tulet hänen luokseen?
7. Rukous
Kiitos, Taivaan Isä, että rakastat meitä kaikkia. Kiitos siitä, että annat meille pahat tekomme ja ajatuksemme anteeksi. Kiitos, että saamme aina tulla sinun luoksesi. Aamen.
Isän idea. © Raamatunlukijain Liitto ry.