Elämän arvot ja valinnat
Rippikouluun sopiva opetuskokonaisuus, jossa käytetään luontoympäristöä ja sen yksityiskohtia raamattuopetuksen apuna.
Opetuskokonaisuus rippikouluun LASSO-pedagogiikalla. LASSO tulee sanoista Luontoympäristö + Ajoitus + Sana + Solmu. Raamatunopetus LASSO-metodilla tarkoittaa, että käytetään yhtä aikaa hyväksi ympäristöä, ajoitusta ja Raamatun sanaa ja yhdistetään ne jonkin havainnollistamiskeinon tai toiminnan kautta yhteen (Solmu).
Luonto – on lähinnä toimintaympäristö ja paikka henkilökohtaiselle hiljentymiselle. Toiminnallista harjoitusta varten tulee olla riittävän iso ja tasainen nurmikenttä.
Ajoitus – harjoituksen osallistumisen takia on hyvä, jos ryhmäläiset ovat jo jonkin verran tuttuja, ettei sokkona oleminen tunnu liian vaikealta.
Sana – Ps. 119:105; esimerkiksi Roomalaiskirje 12
SOlmu – luottamus toiseen, vaikkei näe ja äänen kuunteleminen sekä tunnistaminen.
Toiminnallinen harjoitus – Tankki
Osallistujat jaetaan pareiksi ja toinen parista on tankki ja toinen tankin ohjaaja. Ohjaajat asettuvat seisomaan lähekkäin riviin. Tankit hajaantuvat rajatulle pelialueelle ja heistä tehdään sokkoja sitomalla liina silmien päälle. Pelialueelle sinne tänne laitetaan erikokoisia pehmeitä palloja, jotka ovat tankkien ammuksia. Ohjaajien tehtävä on opastaa oma tankkinsa pallon luo ja saada oma tankki heittämään pallolla (alakautta) toista tankkia. Kun pallo osuu tankkiin, tämä putoaa pois pelistä. Jos pallo osuu tankin ohjaajaan, tämä ei saa enää puhua. Voittajapari on se, joka pysyy pisimpään pelissä. Pelissä voi ottaa monta erää niin, että parin osapuolet saavat kokeilla eri rooleja. Tehtävää voi vaikeuttaa myös niin, että pari ei saa käyttää sanoja vaan muutamassa minuutissa heidän tulee keksiä oma kieli. Ohjaajan tulee silloin ohjata tankkiaan äänillä.
Keskusteluaiheita harjoituksen jälkeen:
- Mikä oli helppoa?
- Mikä oli vaikeaa?
- Miksi oli vaikea kuulla tai kuunnella?
- Miksi oman ohjaajan äänen kuuleminen oli helppoa/vaikeaa?
- Millaiset äänet meitä ympäröivät arjessa?
Ympäröivä maailma vaikuttaa meihin monella tavalla, myös siihen miten teemme valintoja.
Jana-harjoitus – Millä perusteilla teet valintasi?
Selitetään miten jana sijoittuu alueella eli missä sijaitsevat ääripäät. Harjoituksen edetessä kysellään nuorilta joitakin kommentteja siitä, miksi he ovat sijoittuneet janalle valitsemalleen paikalle. Janalle sijoittumisella vastataan siihen, mikä vaikuttaa valintaasi. Ääripäät määritellään näiden sanaparien avulla:
- kaverit – vanhempien mielipiteet
- järki – tunteet
- nopea hetkellinen hyöty – pidemmän aikavälin seuraukset
- oma hyöty – myönteiset seuraukset muille
- muiden mielipide – oma ajatus oikeasta ja hyvästä
Kysymyksiä:
- Pelissä yritit kuunnella omaa ohjaajaasi. Ketä kuuntelet silloin, kun sinun pitäisi ratkaista joku asia tai valita jotain tärkeää?
- Voiko Jumalan äänen kuulla jotenkin? Tai voisiko hän vaikuttaa ihmisen valintoihin?
- Onko Jumalan äänen kuunteleminen tai kuuleminen helppoa tai vaikeaa? Miksi?
Raamattutyöskentely
Ps. 119:105 – Jumalan sana on valo matkalla. Mitä se merkitsee?
Nuorille annetaan tehtäväksi etsiä lähietäisyydeltä paikka, jossa voi kuitenkin olla omassa rauhassa. Jokainen saa 20 minuuttia aikaa lukea esimerkiksi Roomalaiskirjeen luku 12 ja sen äärellä miettiä, millaisia ohjeita elämään tämä kohta antaa.
Tankki-pelissä sinun piti erottaa oman ohjaajan ääni ja luottaa häneen, vaikket nähnyt häntä. Uskaltaisitko luottaa Raamatusta kuuluvaan Jumalan ääneen ja antaa hänen vaikuttaa elämäsi valintoihin?
© Raamatunlukijain Liitto ry.