Laupias samarialainen (Luuk. 10:25–37)
Raamattupiiri Jeesuksen tunnetusta vertauksesta, jossa hän kertoo myös itsestään.
Kuka Jeesus on? -raamattupiirisarja
Taustaa
Raamatussa tässä kertomuksessa ei ole sanaa ”laupias” – väliotsikot ovat raamatunkääntäjien laittamia, ei alkuperäistä Raamatun tekstiä.
Samarialaiset olivat sekakansa, joiden pyhiin kirjoituksiin kuuluivat vain viisi Mooseksen kirjaa. Jeesus oli käynyt Samariassa, esim. Joh. 4. Nyt Jeesus on matkalla Jerusalemiin pääsiäisjuhlille.
Tämä on Jeesuksen vertauksista ainoa, jossa mainitaan paikannimiä. Kaikki tunsivat siinä esiintyvän tien hyvin vaaralliseksi.
3. Moos. 21:11 kerrotaan siitä, mitä papin saastuminen merkitsi. Saastumisen seurauksena papilta evättiin palkka, puhdistusmenot olivat paitsi julkisia myös kalliita. Vertauksen uhri oli tajuton ja alaston, eli hänestä ei voi suoraan päätellä kansallisuutta. Leeviläiset olivat ns. maallikko-apupappeja, joiden vastuulla oli temppelipalvelusten musiikki ja suntion tehtävät. Vertauksen kolmas henkilö on yllättävä: kuulijalle loogisinta olisi ollut se, että tässä vaiheessa uhrin ohi kulkisi tavallinen juutalainen.
Juutalaiset rukoilivat päivittäin, etteivät samarialaiset pääsisi ikuiseen elämään. Samarialaiset puolestaan olivat joitain vuosikymmeniä aiemmin saastuttaneet temppelin levittämällä sinne kuolleiden luita. Jeesusta haukuttiin joskus samarialaiseksi (esim. Joh. 8:48)
Vertauksen majatalo sijaitsi todennäköisesti Jerikossa, joka oli juutalainen kaupunki. Samarialainen oli siellä vaarassa. Onnettomuuteen sotkeutuneita pidettiin usein myös syyllisinä. Kahdella denaarilla kustannettiin vajaa kuukausi majatalossa.
Luetaan: Luuk. 10: 25–37
Keskustelukysymyksiä
- Miksi Jeesus kertoi tämän vertauksen? Millainen asenne kysyjällä oli?
- Millaisessa tilanteessa olet itse epäröinyt auttaa?
- Millaisessa tilanteessa ottaisit vastaan apua keneltä hyvänsä?
- Keneen tässä vertauksessa samastut juuri tänään?
- Miksi samarialainen auttoi? Mitä kysyjä ehkä ajatteli siinä kohtaa vertausta, kun Jeesus toi näyttämölle samarialaisen?
- Onko sinulla kokemusta yllättävästä, ylenpalttisesta avusta?
- Mikä on ollut sinun majatalosi?
- Kuka Jeesus on tässä vertauksessa? Millä tavalla samarialainen kuvaa Jeesusta?
- Vertauksen ”oikea lähimmäinen”, eli se joka jää auttamaan, oli kuulijan mielessä kaikkein inhottavin henkilö, jonka hän pystyi kuvittelemaan. Miltä tuntuisi saada apua sellaiselta ihmiseltä, jota syvästi inhoaa? Kuka sellainen ihminen olisi sinun elämässäsi? Mieti mielessäsi tämä vertaus niin, että olet itse uhri ja auttaja (samarialainen) tuo em. henkilö. Mieti vertaus myös toisin päin: sinä autat inhoamaasi henkilöä, joka on joutunut rikoksen uhriksi.
Lopuksi: Vertauksen uhri oli sanomattakin selvästi juutalainen, koska hänet vietiin loukkaantuneena juutalaisen kaupungin majataloon. Samarialainen auttaja joutui suuriin vaikeuksiin, jopa hengenvaaraan, koska oli koskenut juutalaiseen. Kuulijat ymmärsivät tämän kuunnellessaan kertomusta. Jeesukselle kävi juuri näin: hän auttoi jokaista ja maksoi meistä täyden hinnan, mutta joutui kuolemaan sen tähden.
© Raamatunlukijain Liitto ry.